Free YouTube views likes and subscribers? Easily!
Get Free YouTube Subscribers, Views and Likes

جنگ اسرائیل و لبنان در سال 2006 : داستان جنگ 33 روزه

Follow
Deep Podcast

حمایت اختیاری از دیپ پادکست:
  / deeppodcastiran  

Instagram:   / deep.podcast  
Telegram Channel: Https://www.telegram.me/deeppodcast
ـــــــــــــــ
music by @incompetech_kmac Kevin MacLeod ‪@ScottBuckley‬
ـــــــــ
در سال 2008 حزب الله جسد دو گروگانی که دلیل آغاز جنگ بودند رو به اسرائیل برگردوند. اسرائیلی ها معتقد بودند حزب الله دو گروگان رو کشته ولی نیروهای حزب الله ادعا کردند دو گروگان بر اثر بمباران های خود اسرائیلی ها کشته شدند. در ازای جسد دو گروگان، حزب الله 4 زندانی لبنانی، یک زندانی فلسطینی و جسد 200 لبنانی و فلسطینی دیگه رو تحویل گرفت.

حزب الله بعد از این جنگ بسیار قوی تر شد و تونست نفوذ و محبوبیتش در سیاست لبنان رو افزایش بده. تعداد ارتش حزب الله در زمان آغاز این جنگ 5 هزار نفر بود ولی تا سال 2024 به 100 هزار نفر رسید.

اما بازدارندگی اسرائیل خیلی دووم نیورد . حملات به اسرائیل از غزه، کرانه باختری و لبنان بار دیگر از سر گرفته شد. حتی بعدها حوثی ها در یمن، سپاه پاسداران در ایران و گروه‌هایی در عراق هم به حملات اضافه شدند. در سال 2023 و در پی عملیات طوفان الاقصی توسط حماس، یک بار دیگه ارتش اسرائیل وارد غزه شد. یک سال بعد دوباره وارد جنگ زمینی با لبنان شد. به نظر میرسه تمام اتفاقات سال 2006 داره دوباره تکرار میشه.
دان هالوتص فرمانده ارتش اسرائیل که خیلی ها اون و علاقه عجیبش به تئوری SOD رو مقصر شکست اسرائیل میدونستند، به یک فساد مالی متهم شد . خیلی ها فرماندهی اون رو ناکارآمد میدونستند. هالوتص سرانجام در 17 ژانویه 2007 زیر فشار مقامات، مجبور به استعفا شد.
هالوتص یکی از بزرگترین مخالفان نتانیاهو و جنگ اسرئیل و حماس در سال 2023 بود. او درباره جنگ اخیر اسرائیل در غزه اینطور گفت:
"ما جنگ رو میبازیم چون هیچ تصویری از پیروزی در ذهنمون نداریم. چون تصویری که الان داریم اینه که 1300 نفر از شهروندامون کشته شدن، 240 نفر ربوده شدن که بیشترشون هنوز برنگشتن و 200 هزار اسرائیلی در شمال کشور آواره شدند. تصویر ما از پیروزی فقط "حذف نتانیاهو از قدرت" میتونه باشه. تنها این تصویر، تصویری خالص از یک پیروزی کامله."
بعد از این جنگ خیلی ها برای اینکه چنین مفهومی رو یاد بدن همین جنگ سی و سه روزه رو مثال میزدند. تشدید غلبه یعنی اگر شما میخواید همیشه کشورتون امن باشه باید مطمئن باشید که اگه دشمنتون بهتون یک سیلی میزنه شما بتونید دو تا سیلی بهش بزنید. تا وقتی که شما بتونید جواب قاطع تر از دشمنتون بهش بدید شما امنیت دارید. چون اینجوری از ترس اون دو تا سیلی، هیچکس به شما همون یدونه سیلی رو هم نخواهد زد. حالا ربطش به این جنگ چیه و چرا این جنگ رو مثال میزنن؟
بعد از جنگ از سید حسن نصرالله در یک مصاحبه ای میپرسن که اگر میدونستی با اون گروگان گیری همچین جنگی راه میفته آیا بازم فرمان اون عملیات وعده صادق رو صادر میکردی؟ نصرالله پاسخ داد هرگز. حتی اگر یه درصد احتمال میدادم پاسخ اسرائیلی ها در این حد باشه هرگز چنین دستوری صادر نمیکردم.
این نشون میده با اینکه اسرائیل در این جنگ به اهداف اصلیش نرسید ولی تونسته بود کاملا بازدارندگیش رو بدست بیاره
بعد از پایان جنگ هر دو طرف ادعای پیروزی کردند. در واقع یکی روی آسمون پیروز بود و اون یکی روی زمین. اما چیزی که واضح بود این بود که اسرائیل به هدف اصلیش یعنی نابودی حزب الله نرسید و خیلی ها حتی درون اسرائیل این رو یک شکست برای ارتش این کشور میدونستند. از اون طرف حزب الله و لبنان هم ضربه های بسیار بدی خورده بودند و تمام زیرساخت های اساسی کشور نابود شده بود.
بعد از جنگ بسیاری از نیروهای رزرو در ارتش اسرائیل دست به تظاهرات علیه فرماندهان و مقامات زدند و خواهان برکناری اونها شدند. این اعتراضات در نهایت منجر به تشکیل کمیسیون وینوگراد در 17 سپتامبر 2006 شد. این کمیته مسئولیت داشت تا بررسی کنه ببینه علت ناکامی ارتش اسرائیل در لبنان چی بود.
رای نهایی کمیسیون در 13 مارس 2007 صادر شد. کمیسیون سه نفر رو به عنوان مقصرین اصلی شکست در لبنان معرفی کرد.
1) ایهود اولمرت نخست وزیر
2) عَمیر پرتز Amir Peretz وزیر دفاع
3) دان هالوتس فرمانده نیروهای مسلح
عمیر پرتز وزیر دفاع اسرائیل به سرعت بعد از بیانیه وینوگراد از سمتش استعفا داد. اسرائیلی ها شکست در لبنان رو پذیرفتند اما همین کمیسیون وینوگراد که در اون مردم تونسته بودند بالاترین مقام های دولتی و نظامی رو مواخذه کنند، تحسین بسیاری از کشورهای جهان رو برانگیخت و اون رو نمونه کامل یک دموکراسی در خاورمیانه میدونستند. یکی از تحسین کنندگان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان بود.
اما اسرائیلی ها هم پیروزی هایی بدست اورده بودن و تونسته بودن به چند هدف مهمشون دست پیدا کنند.
بعد از اعلام آتش بس با اینکه طبق قطعنامه سازمان ملل حزب الله باید نیروهاش رو به بالای رود لیتانی منتقل میکرد و جنوب لبنان رو ترک میکرد، هیچوقت این اتفاق نیفتاد و نیروهای حزب الله همچنان در مرزهای اسرائیل مستقر بودند. با این حال تا دو سال بعد از جنگ، حزب الله هیچ حمله ای به خاک اسرائیل صورت نداد. این نشون میداد اسرائیل یک بار دیگه بازدارندگیش رو بدست اورده بود و تونسته بود امنیت رو به شمال اسرائیل برگردونه.
در جریان این جنگ بر اثر حملات هوایی نیروهای اسرائیلی، تمام مناطق جنوبی و بسیاری از شهرهای شمالی لبنان کاملا نابود شدند. نزدیک به یک میلیون نفر در جنوب لبنان آواره شدند و بسیاری از زیرساخت های حیاتی در این کشور نابود شده بود. همین قضیه باعث شد تا در آینده حزب الله در مقابل حمله به خاک اسرائیل بسیار محتاط تر عمل کنه
جان بولتون اعلام کرد: "آمریکا وقتی شکست های اسرائیل در لبنان رو دید عمیقا ناامید شد که اسرائیلی ها بتونن در برابر حزب الله کاری صورت بدن."
سرانجام در 11 آگوست آمریکایی ها به سایر کشورها پیوستند و سازمان ملل قطعنامه 1701 رو صادر کرد. قرار شد

posted by stolpe0a