Get free YouTube views, likes and subscribers
Get Free YouTube Subscribers, Views and Likes

Dag 21. I bragende vejr til båden i Brønnøysund. Danmark til Nordkap

Follow
Jakob Miko

Vi vågnede kl. 7:30 til det skønneste solskinsvejr ☀

Vi har nu været tre uger på landevejen. Det føles helt vildt, og det er stadig svært at fordøje alle indtrykkene.

Men der er ved at være skabt nogle rutiner. Cykeltaskerne bliver nu hver gang pakket på stort set samme måde. Heine er typisk den der smører kæderne på cyklerne hver morgen, mens Jakob sætter vand over til kaffe og te.

Og sjovt hvordan begreber som rengøring og hygiejne bliver set i et andet perspektiv på sådan en tur.

Når kniv, ske, gaffel og tallerken er skyllet af med lidt vand og tørret af med en serviet er det rent.

Og selvom man har cyklet 100 km på en dag, er det ikke altid nødvendigt med et bad om om aftenen.

At pjaske lidt vand på hænderne efter at have ladet vandet i vejkanten er også rigeligt til at de er helt rene igen.

Om det skyldes den manglende hygiejne, eller om det er fordi vi kører gennem landbrugsland i Helgeland at der ofte hænger skyer med fluer tæt omkring os kan vi ikke selv afgøre

Men smukt er her, med vige og bugter, og de høje grå fjelde, hvoraf de højeste stadig har små pletter med sne på toppen.

Vi møder stadig flere tur cyklister på vejene, og en del af dem har også Nordkap som mål. ‍♂

Klokken 13.00 ankom vi til kystbyen Brønnøysund. Herfra vil vi tage en færge med Hurtigruten til byen Ørnes for at komme udenom bjergområdet Saltfjellet.

Vi satte os på en bar helt nede ved vandet og fik en øl mens vi snakkede om hvad vi skulle bedrive tiden med.

På en ø 17 km. fra centrum ligger granitformationen Torghatten. Her bliver mennesket lille, når det går gennem den 35 meter høje tunnelhule, som havet gravede ud højt oppe på klippen for tusinder af år siden.

Vi cyklede af den stejle Brønnøysund bro ud på øen, og snakkede om at det nærmest virkede uansvarligt at man kunne cykle op af broen.
Den var virkelig stejl og et vindstød kunne let blæse en cyklist ud på vejbanen.

Turen ud til Torghatten var flot med en nyanlagt bugtende asfaltvej, og kig ud over marker og næsten turkisblåt vand.

Ude klippen var der en del andre turister. Mens Jakob blev ved foden, tog Heine den halve times vandretur op til hullet i klippen, hvorfra der var en fantastisk udsigt.

Tilbage i centrum igen satte vi os i færgeterminalen, hvor vi fik opladet vores elektronik og vasket os lidt oven på dagens 90 kilometers cykeltur.

Færgen fra Hurtigruten sejlede under Brønnøysund broen klokken 01.30.

Vi havde brugt aftenen i receptionen på et hotel ved lufthavnen, hvor den flinke natportier havde ladet os sidde hele aftenen og drikke hotellets kaffe.

Ude i horisonten var solen på vej op☀. Mørkt bliver det ikke rigtig længere på nogen tider af døgnet, så selv om det var midt nat var lys på cyklerne overflødigt.

Foruden os holdt der en bil klar på kajen til at køre ombord. Der virkede trængt på pladsen da den store båd lagde til kaj og åbnede portene til biler og landgang.

Vi fik tøjret cyklerne under dæk, og tjekkede ind i receptionen.
Prisen for turen blev 780, danske kroner for os to og cyklerne.

Allerede inden vi havde fundet et par sofaer og lægge os i, havde færgen lagt fra kaj igen.